23 Jun 2009

Puasa Mengikut Quran

Salamun alaikum,

Di sini penulis perturunkan beberapa ayat Quran yang berkaitan dengan puasa. Dan daripada ayat-ayat ini penulis akan huraikan sedikit tentang puasa. Adakah ia sama dengan apa yang diamalkan oleh mejoriti umat Islam, sama-samalah kita lihat.

2:184. Pada hari-hari yang terhitung; dan jika sesiapa antara kamu sakit, atau jika dia dalam perjalanan, maka sebilangan dari hari-hari yang lain; dan bagi orang-orang yang tidak boleh (tidak bisa), ditebus dengan memberi makan seorang miskin, tetapi lebih baik baginya, yang membuat kebaikan dengan sukarela, bahwa kamu berpuasa adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.
2:185. Bulan Ramadan yang padanya al-Qur'an diturunkan untuk menjadi satu petunjuk bagi manusia, dan sebagai bukti-bukti yang jelas dari Petunjuk itu, dan Pembeza. Maka hendaklah orang-orang antara kamu yang menyaksikan (hadir) pada bulan itu, berpuasa; dan sesiapa yang sakit, atau dalam perjalanan, maka sebilangan dari hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagi kamu, dan tidak menghendaki kesukaran bagi kamu; dan agar kamu mencukupkan bilangan, dan mengagungkan Allah, bahwa Dia telah memberi petunjuk kepada kamu supaya kamu berterima kasih.

2:187. Dihalalkan bagi kamu, pada malam puasa, bercampur dengan isteri-isteri kamu; mereka adalah pakaian bagi kamu, dan kamu, pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahwa kamu mengkhianati diri-diri kamu sendiri, dan menerima taubat kamu, dan memaafkan kamu. Maka sekarang campurilah mereka, dan carilah apa yang Allah menuliskan (menetapkan) untuk kamu. Dan makan dan minumlah, sehingga benang putih menjadi jelas bagi kamu dari benang hitam, pada fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sampai malam, dan janganlah mencampuri mereka sedang kamu bertekun (iktikaf) di masjid. Itulah had-had (hudud) Allah; janganlah keluar darinya. Begitulah Allah memperjelaskan ayat-ayat-Nya kepada manusia supaya mereka bertakwa.

Daripada ayat-ayat di atas bolehlah kita membuat kesimpulan bahawa puasa yang disuruh oleh Allah ialah pada bulan ramadan. Puasa bermula dari fajar(benang yang putih menjadi jelas nampak dari benang yang hitam ) hingga malam(apabila benang yang putih tidak jelas nampak dari benang yang hitam ). Ini jelas bertentangan dengan apa yang diajar oleh ustaz-ustaz dan ulamak-ulamak kini bahawa puasa bermula pada subuh hingga maghrib. Begitu juga dengan puasa-puasa lain seperti puasa enam dalam bulan Syawal, puasa isnin dan khamis, semuanya tidak disebut dalam Quran. Jadi dari manakah ajaran-ajaran ini datang? Adakah dari Nabi Muhammad?

Selain itu apa pula yang tak boleh dilakukan semasa puasa? Daripada ayat tersebut, jelas kita dilarang makan, minum dan bercampur dengan isteri atau suami. Tidak disebut perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti yang diajar oleh ulamak dalam Quran, oleh itu dari mana mereka(ulamak) mengambil rujukan tersebut?

Siapa yang dibolehkan untuk tidak berpuasa? Dalam Quran menceritakan hanya dua golongan sahaja yang dikecualikan daripada berpuasa iaitu mereka yang sakit dan mereka yang bermusafir. Namun begitu mereka mestilah menggantinya pada hari-hari yang lain atau memberi makan seorang miskin. Juga tidak disebut dalam Quran orang perempuan ketika haid tak boleh berpuasa.

Amalan-amalan yang tak terdapat dalam Quran seperti puasa sunat, perkara-perkara yang membatalkan puasa, perempuan haid tak boleh puasa dan lain-lain lagi mustahil datangnya dari ajaran Nabi Muhammad kerana Allah telah berfirman, "Sekiranya dia (Muhammad) mengada-adakan terhadap Kami sebarang ucapan, tentu Kami mengambilnya dengan tangan kanan, kemudian pasti Kami memotong urat jantungnya." (69:43-46).

Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita semua.

1 ulasan:

  1. Salam,
    Bolehkah umat kini menerima apa yang penulis tuliskan ni. Kalau pun betul apa yang penulis tulis, saya rasa ia amat berat untuk diterima oleh khalayak.

    BalasPadam