16 Ogos 2009

Bacaan Doa Iftitah Yang Betul

Salam,

Apakah hukumnya menokok tambah ayat-ayat Tuhan? Pada saya menambah atau membuang ayat-ayat Tuhan dalam bacaan kita adalah satu kesalahan. Sejauh mana kesalahan itu tidaklah diketahui. Hanya Tuhan yang mengetahuinya.

Mungkin kita tidak mengetahui atau tidak menyedari ayat-ayat Quran yang kita baca sehari-hari telah diubah suai oleh ulamak-ulamak. Disebabkan ketidakpekaan kita terhadap ayat-ayat tersebut, maka kita membacanya mengikut apa yang diajar oleh nenek moyang kita. Dan apabila kita ditegur oleh seseorang tentang kesalahan tersebut, amat sukar bagi kita untuk menerimanya kerana inilah amalan turun temurun daripada nenek moyang kita.

Saya bukanlah nak menyalahkan sesiapa dalam hal ini. Namun sebagai manusia yang dikurniakan akal oleh Tuhan, kita disuruh menggunakan akal tersebut untuk menilai mana yang betul dan mana yang salah. Pilihlah mana yang kita rasa betul.

Di sini saya sertakan ayat-ayat yang telah ditokok tambah, mungkin untuk menyedapkan lagi bunyi atau bacaannya.

Ayat yang betul:
إِنِّى وَجَّهۡتُ وَجۡهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ حَنِيفً۬ا‌ۖ وَمَآ أَنَا۟ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ ()قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ () لَا شَرِيكَ لَهُ ۥ‌ۖ وَبِذَٲلِكَ أُمِرۡتُ وَأَنَا۟ أَوَّلُ ٱلۡمُسۡلِمِينَ

Ayat-ayat di atas sering kita baca ketika permulaan solat. Namun begitu ayat-ayat di atas telah diubah oleh ulamak-ulamak yang merasakan lebih bijak daripada Tuhan seperti menambahkan perkataan "musliman" selepas perkataan "hanifan" dan menukarkan perkataan "awwalul" dengan perkataan "minal" selepas perkataan "wa ana".

Moga Tuhan memberikan petunjuk kepada kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan